TAKIS...Ένας παγκόσμιος αποστολέας σύγχρονων αισθημάτων μέσα από την μεγάλη δύναμη της τέχνης του.

TAKIS...Ήχοι, εικόνες και σύμβολα.

Το σύμπαν του σπουδαίου γλύπτη αφουγκράζεται την γή και τον ουρανό...

Ήχοι σχεδόν τελετουργικοί σε προετοιμάζουν για την σύγχρονη πραγματικότητα...

Ο TAKIS κάνει μια βαθιά ανατομία στα έγκατα του κόσμου μέσα από την τέχνη του.

Τα σινιάλα του στέκουν καλά ριζωμένα, σαν δέντρα, σε διάφορα σημεία και αναπτύσσουν παράξενους ήχους...

Το μεταλλικό σύμπαν του σαν ένας πανανθρώπινος τηλέγραφος που μεταφέρει αδιάκοπα, παγκόσμια μηνύματα και εκπέμπει σε κάθε γωνιά της ανθρώπινης ύπαρξης.

Οι νότες της μουσικής της τέχνης του σαν πανάρχαια σύμβολα που διαχέονται προς όλες τις κατευθύνσεις και σχηματίζουν μελωδίες συμπαντικές.

Ο TAKIS μελοποιεί με επιστημονικό τρόπο το χάος της σύγχρονης πραγματικότητας...

Τα μαγνητικά του πεδία αποκωδικοποιούν την βαρύτητα και την πολυπλοκότητα του πολιτισμού.

Γιάννης Γούνας 

MAGNETIC WALL FOURTH DIMENSION, 2001/ TAKIS.

SEBASTIAN 1974(EROTIQUES)/ TAKIS.

MUR MAGNETIQUE

Η Κυρία Μένια Κούλη, διευθύντρια επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων του Ιδρύματος TAKIS, σε μια άκρως ενδιαφέρουσα συνέντευξη στον Δέκατο Τέταρτο. Photo credit: Vassilios Stavropoulos.

ΜΕΝΙΑ ΚΟΥΛΗ: Ο TAKIS και η "ωραία ρουτίνα του".

Η Μένια Κούλη(διευθύντρια επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων του Ιδρύματος TAKIS), μας αποκαλύπτει άγνωστες υπέροχες στιγμές του σπουδαίου καλλιτέχνη μιλώντας στον Γιάννη Γούνα.

1️⃣Θα ήθελα να μου αναφέρετε τα στάδια της πορείας της τέχνης του TAKIS.

Μ.Κ: Ο TAKIS ξεκίνησε ήδη από νεαρή ηλικία να ασχολείται με την γλυπτική. Τα πρώτα του έργα ήταν προτομές από γύψο, γρήγορα όμως εγκατέλειψε την κλασική γλυπτική και ασχολήθηκε με την εννοιολογική τέχνη και την κινητική γλυπτική. Για πολλούς μάλιστα θεωρητικούς και διεθνείς ιστορικούς τέχνης θεωρείται ένας από τους πρωτοπόρους της κινητικής τέχνης. Καλλιτέχνης πολυσχιδής και αυτοδίδακτος εκ πεποιθήσεως, ο TAKIS πειραματίστηκε με όλα τα στοιχεία του περιβάλλοντος και της φύσης, έτσι οι ενέργειες όπως το φως, ο ήχος, ο μαγνητισμός και ο ηλεκτρομαγνητισμός αποτέλεσαν πολύ γρήγορα τη βάση του έργου του. Στο Παρίσι το 1954 δημιουργεί τα πρώτα του Σινιάλα, λίγα χρόνια αργότερα στην Αμερική το 1961 γνωρίζει τον Marcel Duchamp, το 1968 μετακομίζει στην Μασαχουσέτη όπου προσκαλείται από το πανεπιστήμιο MIT με υποτροφία ως ερευνητής. Χρονιά ορόσημο αποτελεί το 1986 όπου επιστρέφει στην Αθήνα για να δημιουργήσει το ίδρυμα Takis, Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες. Συνολικά, καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας του, ο TAKIS συνεχίζει να διερευνά τα όρια και τα σημεία τομής της καλλιτεχνικής και επιστημονικής αντίληψης, καθώς και της μουσικής, των ήχων και ιδιαίτερα των εικόνων που βρίσκονται σε κίνηση.

Καλλιτέχνης σύγχρονος και πρωτοποριακός, ο TAKIS ακολουθεί μια καλλιτεχνική πορεία στις τέσσερις γωνιές του κόσμου, με ρίζες σε μια γλυπτική παράδοση η οποία κυμαίνεται από την αρχαία ελληνική γλυπτική, τον Giacometti και φθάνουν στα τεχνολογικά αντικείμενα και κατασκευάσματα της σύγχρονης εποχής.

2️⃣Πείτε μας κάποια ξεχωριστά χαρακτηριστικά του χαρακτήρα του.

 Μ.Κ: Ο TAKIS καθ'όλη τη διάρκεια της ζωής του και μέχρι το τέλος της διατήρησε σε υψηλά επίπεδα την ποιότητα της. Τα τελευταία χρόνια περιόρισε τα ταξίδια και επέστρεψε στο Ίδρυμα του στο οποίο και έζησε μέχρι το τέλος του, όπου και δεχόταν τακτικά επισκέψεις φίλων και συνεργατών. Πίστευε πολύ στη φιλία. Ο TAKIS παρέμεινε μέχρι τέλους πολύ δραστήριος, ενημερωνόταν καθημερινά και με έντονο ενδιαφέρον για την τέχνη, τη διεθνή εικαστική σκηνή καθώς διατηρούσε ενεργό ενδιαφέρον για το Ίδρυμα και τις δράσεις του. Διάβαζε συνεχώς βιβλία, έβλεπε ταινίες και μελετούσε καθημερινά τους New York Times. Με άλλα λόγια ήταν πάντα ενεργός και δραστήριος. Είχε έναν έντονο και επιβλητικό χαρακτήρα και του άρεσε πάντα να λέει και να επικοινωνεί αυτό που θέλει με ειλικρίνεια και ευθύτητα.

3️⃣Ποιά ήταν η σχέση του με τον Ελληνικό χώρο; Ποιούς Έλληνες εικαστικούς εκτιμούσε;

Μ.Κ: Αγαπούσε και στήριζε πάντα τους νέους καλλιτέχνες. Πίστευε πολύ στους νέους με φρέσκες ιδέες και μυαλό που ξέφευγε από τα καθιερωμένα. Είχε πολλούς νέους καλλιτέχνες μαθητές και φίλους. Έλληνες και ξένους. Όντας πολίτης του κόσμου, διατηρούσε σχέσεις και επικοινωνία με ξένους κυρίως εικαστικούς και τον ενδιέφερε πάντα η διεθνής εικαστική σκηνή διότι για τον Ελληνικό χώρο πίστευε πως είχε ακόμα δρόμο να διανύσει στη σύγχρονη τέχνη ώστε να φτάσει στα επίπεδα του εξωτερικού. Ο "Νεοέλληνας" πάντα τον  απασχολούσε και τον στεναχωρούσε ως πρός την αντίληψη και τη νοοτροπία. Αγαπούσε όμως την Ελλάδα γι'αυτό και επέλεξε να επιστρέψει πίσω μετά από χρόνια. Εκτιμούσε πολύ και είχε στενή φιλία με τους καλλιτέχνες Ραυμόνδο, Μίνω Αργυράκη, Τζίβελο, οι οποίοι έφυγαν νωρίς, όμως τους μνημόνευε μέχρι το τέλος της ζωής του.

4️⃣Ζήσατε τα τελευταία χρόνια πλάι σε μια μεγάλη προσωπικότητα της τέχνης. Θα θέλατε να μας πείτε πως ήταν η καθημερινότητα του;

Μ.Κ: Η καθημερινότητα του TAKIS, τουλάχιστον όπως την έζησα εγώ μαζί του, τα τελευταία χρόνια της ζωής του, είχε ενδιαφέρον και σίγουρα ήταν πολύ διαφορετική από αυτή ενός ηλικιωμένου ανθρώπου. Του άρεσε η "ωραία ρουτίνα" όπως έλεγε και ο ίδιος. Κάθε μέρα διάβαζε με τους συνεργάτες του τους New York Times, στους οποίους διατηρούσε ετήσια συνδρομή. Έβλεπε ταινίες, διατηρούσε μάλιστα ένα τεράστιο αρχείο με dvds απο τις αγαπημένες του ταινίες, κλασικές και σύγχρονες. Έβλεπε φίλους και συνεργάτες και συζητούσε καθημερινά για τα διεθνή και παγκόσμια γεγονότα στο χώρο της τέχνης και όχι μόνο. Είχε συγκεκριμένες συνήθειες ως πρός την διατροφή του. Έτρωγε συγκεκριμένες ώρες τα γεύματα του και λάτρευε την Μεσογειακή κουζίνα. Άκουγε μουσική, μιλούσε στο τηλέφωνο και επισκέπτονταν τα social media. Εξασκούσε την Solar Yoga του και περπατούσε στους κήπους του Ιδρύματος σχεδόν καθημερινά. Θα έλεγα κάνεις πως η καθημερινότητα του είχε ποικιλία αλλά την χαρακτήριζε μια απλότητα.

5️⃣Μιλήστε μας για το Ίδρυμα και την φιλοσοφία του. Υπάρχουν κάποια ανακοινώσημα σχέδια;

 Μ.Κ: Συνεχίζοντας τη διάδοση του τόσο σημαντικού έργου του TAKIS, το Ίδρυμα Takis-KETE συνεργάζεται με πολιτιστικούς και καλλιτεχνικούς φορείς τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, με σκοπό την οργάνωση εκθέσεων του έργου του καλλιτέχνη. Παράλληλα, πραγματοποιεί στους χώρους του στο Γεροβουνό Αττικής, οργανωμένες ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα δια ζώσης αλλά και σε ψηφιακή μορφή για μαθητές, βασισμένα στο έργο και την κληρονομιά του TAKIS. Σημαντική προτεραιότητα είναι ωστόσο η ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης του ιστορικού αρχείου του Ιδρύματος, όπως το πλούσιο φωτογραφικό υλικό, συνεντεύξεις, κατάλογοι και άλλα. 

Βασικός μας στόχος είναι επίσης να επιτύχουμε τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή καθιστώντας το Ίδρυμα TAKIS εφάμιλλο αντίστοιχων ιδρυμάτων του εξωτερικού, όπως και την προσβασιμότητα του σε ακόμη ευρύτερο-διεθνές κοινό-με σταδιακή ανάπλαση του. Επίσης, με την White Cube Gallery συνεργαζόμαστε για την έκδοση ενός σημαντικού καταλόγου για τον TAKIS, με φωτογραφικό υλικό και κείμενα από σημαντικούς ιστορικούς τέχνης του εξωτερικού, ενώ άμεση προτεραιότητα είναι η δημιουργία του catalogue raisonne.

Ίδρυμα TAKIS.

ESPACE INTERIEUR 1957/ TAKIS.

TELELUMIERE 1964/ TAKIS.

SPIRALE JAUNE 1993/ TAKIS.

SOLAR MAGNETIC FIELDS 2005/ TAKIS.

ΙΔΡΥΜΑ TAKIS.

Ο γλύπτης TAKIS, το 1964 αγοράζει μια έκταση περίπου 10 στρεμμάτων στο λόφο Γεροβουνό, ο οποίος βρίσκεται στους πρόποδες της Πάρνηθας ύψους 175 μέτρων, 18 μέτρα ψηλότερος από αυτόν της Ακρόπολης.

Πρόκειται για ένα σημείο ξεχωριστής γεωγραφικής θέσης για αυτό και στο παρελθόν ονομαζόταν ιερό βουνό. 

Ορμώμενος από τα ισχυρά μαγνητικά πεδία του λόφου, ο TAKIS ξεκινά τις εργασίες κατασκευής ενός  κοινωφελούς οργανισμού με σκοπό την προώθηση της τέχνης και των επιστημών.

Το κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες (Κ.Ε.Τ.Ε), όπως είναι σήμερα γνωστό, ιδρύεται το 1986, ενώ επίσημα εγκαινιάζεται το 1993. 

"Δεν υπάρχει κανένας επισκέπτης στο Κ.Ε.Τ.Ε., που να μην αισθάνθηκε αυτή την μαγνητική ηρεμία που έδωσε ο χώρος στο κορμί του", τόνιζε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.

Το Ίδρυμα TAKIS έκτοτε αποτελεί την κοιτίδα του καλλιτεχνικού και ερευνητικού έργου του καλλιτέχνη. Οι κύριοι χώροι του Ιδρύματος είναι το Μουσείο, το "Θέατρο", οι Κήποι και το Ατελιέ του TAKIS οι οποίοι κοσμούνται από  χαρακτηριστικά έργα όλων των περιόδων της καλλιτεχνικής του πορείας αλλά και από έργα φίλων του, Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών.

Ο λόφος Γεροβουνό όπου ο TAKIS έχει δημιουργήσει έναν συγκλονιστικό χώρο, όπου στεγάζεται το Ίδρυμα-TAKIS.

ANTIGRAVITY 2003/ TAKIS.

SCULPTURE EROTIQUE C. 1984/ TAKIS.

ΙΔΡΥΜΑ TAKIS.

 ΊΔΡΥΜΑ TAKIS

🔖Διοικητικό Συμβούλιο 

Ιδρυτής➡️Παναγιώτης Βασιλάκης.

Πρόεδρος➡️Γεώργιος Νακούδης.

Αντιπρόεδρος➡️Πηνελόπη Σιδέρη.

Μέλος➡️Κυριακή Γιαννοπούλου.

Μέλος➡️Athina Gilbert-Vassilakis.

🔖Ανθρώπινο Δυναμικό 

Διευθύντρια επικοινωνίας και Δημοσίων σχέσεων➡️Μένια Κούλη.

Υπεύθυνος ανάπτυξης➡️Αλέξανδρος Αντωνόπουλος.

Υπεύθυνη δημιουργικού➡️Φαίη Ζερβού.

Εκπαιδευτικά προγράμματα➡️Ειρήνη Περσίδου.

Συντηρητής➡️Πέτρος Ραπούσης.

Υπεύθυνη αρχείου➡️Ελίζα Προεστάκη.

Νομική σύμβουλος➡️Στέλλα Σκούρα.

ΙΔΡΥΜΑ TAKIS➡️www.takisfoundation.org

 

TAKIS...29-10-1925/9-8-2019.